5 травня 20р. урок з української мови для 8Б класу




Тема: Відокремлені обставини.Правильна побудова речень з дієприслівниковим зворотом;розділові знаки

Тренувальні вправи.
Опрацювання теоретичного матеріалу стр.265,262
*Вправа на спостереження.

1)Дід підносить примружені очі і вдивляється в холодне,мертве лице місяця.
-у реченні відчувається накопичення дієслів
-як можна виправити ситуацію? (Одне з дієслів перетворити у дієприслівник,утворити дієприслівни ковий зворот): Дід підносить примружені очі,вдивляючись в холодне, мертве лице місяця.

2) А черешні пахнуть,одурюють,чад диівний розливають,тягнуть в блакитність піль.(...,тягнучи в блакитність піль)

Самостійно!
3) Луна котиться і падає серед піль ,мов кинутий зухвало дукач (...,падаючи ...,мов)

Спостереження:
Часом крізь мале чорне віконце                                                   Часом крізь мале чорне віконце
графської стайні висувалась                                                          графської стайні висувалась біла
біла морда з роздутими ніздрями й                                               морда з роздутими ніздрями й
обзивалась тихим іржанням .                                                         й обзивалось тихе іржання.

(  У лівій колонці ми маємо просте речення з однорідними присудками-висувалась і обзивалась.
У цьому випадку ми можемо одне з дієслів замінити дієприслівником , тоді дія ,яку виражає дієслово-присудок, і дія,яку виражає дієприслівник,буде виконуватися однією і тією ж особою. А це є необхідна умова для речення з дієприслівниковим зворотом.
   У правій колонці маємо складне речення - морда висувалась і іржання обзивалось-граматичні основи. У даному реченні заміна на дієприслівниковий зворот неможлива.)

Записати в зошит:
    -Прокоментуйте подані речення і доведіть правильність їхньої граматичної будови.
     Степан вийшов з конюшні ,поцьвохкуючи довгим батогом,відчинив ворота загорожі. Коні, боязко косячись на батіг ,почовгали дворищем до бригадних воріт. На косогорі Шептало (кінь)спинився , підвів голову з тужними очима . Його чутливі ніздрі збрижились,ожили ,губи тривожно оголили гостру підкову зубів.Пахло травою,квітами,деревами. Всі ті запахи, зливаючись в один знайомий і безконечно далекий запах,раптом стрепенули Шептала, і він побіг ,збуджено форкаючи та загрібаючи укопитами пісок,схожий на короткогривого стригунця.
(  У реченнях з дієприслівниковими зворотами дієслово і дієприслівник означають дію,що виконує підмет).

Підсумок уроку:
1) Дія,названа дієприслівником, повинна стосуватися в реченні того ж діяча,що й дія ,названа присудком.

Неправильно                                                                                                Правильно
Побачивши друзів,мене охопила радість                                        Коли я побачив друзів,мене
                                                                                                             охопила радість

Не може мати дієприслівникового звороту односкладне безособове речення.

Неправильно                                                                                                Правильно
Перебуваючи в Парижі,мені хочеться                                             Перебуваючи в Парижі,я хочу    відвідати Лувр                                                                                    відвідати Лувр
                                                                                                           


Домашнє завдання:
Стр.265 вправа № 361,363,364

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Тема:"вставні слова,словосполучення, речення,вставлені конструкції. Тренувальні вправи

Тестові завдання для 8го класу.

27 березня урок з української мови для 8Б,8В класів