23 квітня 20р. урок з української мови для учнів 8А класу

Тема. Відокремлені додатки. 

Мета організації уроку. Сформувати поняття про відокремлений додаток; навчити оформляти відокремлені додатки на письмі та використовувати набуті уміння на практиці.

Учні мають знати:

— відокремлюються додатки, виражені іменниками або займенниками з прийменниками словами крім, окрім, опріч, всупереч, замість, зокрема, наприклад, навіть, за винятком, особливо, на відміну від, не рахуючи, включаючи, починаючи з ... і кінчаючи, поряд з та ін. Наприклад: Всі, крім поранених, підвелись і присунулись до нього (О. Довженко). Всі, за винятком Бойчука, здивова­но дивилися на шкіпера (М. Трублаїні). Пахне грибами й ме­дом, вогкістю пахне тією, що, опріч назви осінь, немає імені їй (М. Рильський).
  • додатки, що відокремлюються, можуть:
а) означати предмет, який чимось відрізняється від інших названих у реченні предметів (вони приєднуються до речення прийменником крім, опріч, на відміну від, за винятком);
б) конкретизувати зміст сказаного (приєднуються словами наприклад, зокрема, навіть);
в) указувати на заміщення предмета (такі приєднуються прийменники замість)
— відокремлені додатки відповідають на питання непрямих відмінків і з’єднуються з іншими членами речення способом керування;
— додаток, виражений іменником із прийменником замість, переважно не відокремлюється: В кутку під божницею за­мість стола стояла вузесенька примостка на чотирьох пат­лах, убитих в землю (Панас Мирний). Хоч залежно від змісту він може й відокремлюватися: У нашому окрузі, замість тополь, край шляху виросли металеві щогли, вищі за всяку то­полю (О. Гончар). Однак, якщо такий додаток виражений неозначеною формою дієслова, він завжди відокремлюється:сЗамість робитися майстрами часу, ми стали його бранцями (О. Забужко). Цей додаток співвідносний із підрядним реченням, яке починається сполучником замість
того щоб
. Додаток не відокремлюється, якщо прийменник замість можна замінити прийменником заЯ це зроблю замість тебе.
— відокремлюються додатки, які вводяться прийменником щодо разом із часткою то: Щодо моєї роботи, то краще не питай. Я нічого не роблю, і це мене гризе немало (М. Коцю­бинський). Але якщо частки то немає, то такі додатки не відокремлюються: Антонович суворо засуджував тих офіцерів, які іноді, заради зовнішнього успіху, легковажили собою або підлеглими... Щодо цього погляди Антоновича цілком збіглися з поглядами комбата (О. Гончар).
Учні мають уміти:
  • правильно визначати роль відокремлених членів речення в мовленні;
  • знаходити відокремлені додатки в реченні;
  • правильно розставляти розділові знаки при відокремлених додатках та обгрунтувати їх;
  • знаходити і виправляти допущені пунктуаційні і граматичні помилки;
  • правильно інтонувати речення з відокремленими додатками.
Завдання 1.
  1. Прочитайте текст. Про що йдеться у тексті? Доберіть заголовок. Перепишіть і розставте розділові знаки. Підкресліть відокремлені додатки.
  2. Що сьогодні приніс ти до рідної домівки крім гамору і метушні? Що приніс бабусі крім турбот про власну персону? Чим її втішив розрадив? Життя швидкоплинне. За винятком дуже небагатьох про це ніхто не замислюється. Часом онуки не встигають віддячити стареньким за щедрість серця. Усе ніколи. А хіба багато часу потрібно для того щоб спинитись зазирнути у вічі приголубити? Замість скарг та нарікань промовити неголосне слово вдячності? Адже ніщо крім уваги та піклування не зігріє старече серце. (Грещук В. В. Про рідних.// Дивослово.- 2007, № 3.)
Очікувана відповідь.
У тексті йдеться про те, що ми, через свою зайнятість, мало приділяємо уваги своїм рідним. Автор переконує нас більше піклуватися про своїх бабусь. Адже вони зробили для нас багато хорошого. А ми, часом, забуваємо віддячити їм за це. Я пропоную такий заголовок - «Цінуйте рідних».
Що сьогодні приніс ти до рідної домівки, крім гамору і метушні? Що приніс бабусі, крім турбот про власну персону? Чим її втішив, розрадив? Життя швидкоплинне. За винятком дуже небагатьох, про це ніхто не замислюється. Часом онуки не встигають віддячити стареньким за щедрість серця. Усе ніколи. А хіба багато часу потрібно для того, щоб спинитись, зазирнути у вічі, приголубити? Замість скарг та нарікань промовити неголосне слово вдячності? Адже ніщо, крім уваги та піклування, не зігріє старече.

Завдання 2.

Прочитайте текст. Перепишіть речення і підкресліть відокремлені додатки, поясніть засоби та природу їх відокремлення.
1. Крім України трипільці займали величезні простори Східної Європи: їхні поселення знайдені в Словаччині Румунії, на Балканському півострові (Г. Лозко). 2. За винятком баби Оришки малий Чіпка нікого не любив (П. Мирний). 3. Пахне грибами й медом вільністю пахне тією що опріч назви осінь немає імені їй (М. Рильський). 4. На лівобережжі замість верб і чагарників видно погорблені смуги темені (М. Стельмах). 5. Третю добу замість води ми їли сніг (О. Гончар). 6. Втративши землю йшли у місто але там своїх бідарів було повно особливо ремісників (В. Чемерис).

Очікувана відповідь.
— відокремлюються додатки, виражені іменниками зі словами крім, за винятком, опріч, особливо. Такі додатки вказують на виділення когось (або чогось) із ряду інших осіб або предметів. На письмі вони виділяються з обох боків комами.
— додаток, виражений іменником із прийменником замість, переважно не відокремлюється. Однак, якщо такий додаток виражений неозначеною формою дієслова, він завжди відокремлюється.
1. Крім України, трипільці займали величезні простори Східної Європи: їхні поселення знайдені в Словаччині, Румунії, на Балканському півострові (Г. Лозко). 2. За винятком баби Оришки, малий Чіпка нікого не любив (П. Мирний). 3. Пахне грибами й медом, вільністю пахне тією, що, опріч назви осінь, немає імені їй (М. Рильський). 4. На лівобережжі, замість верб і чагарників, видно погорблені смуги темені (М. Стельмах). 5. Третю добу, замість води, ми їли сніг (О. Гончар). 6. Втративши землю, йшли у місто, але там своїх бідарів було повно, особливо ремісників (В. Чемерис).

Завдання 3.

Прочитайте виразно речення, виділяючи інтонацією відокремлені додатки. Доберіть заголовок. Запишіть речення в такій послідовності: а) відокремлений додаток на початку речення; б) в середині; в) у кінці речення.
1. Крім Запорозької Січі була ще Кам'янська. 2. Значну роль у становленні Кам'янської Січі відіграв окрім Костя Гордієнка кошовий отаман Яків Богуш. 3. На відміну від багатьох козацьких отаманів Кость Гордієнко був сподвижником Івана Мазепи. 4. Починаючи з весни 1709 року і кінчаючи літо 1711 ця Січ будувалася на мисі Стріла річки Кам'янки. 5. Багатьох дослідників цікавило господарство Кам'янської Січі особливо металургійний комплекс. 6. Крім нього Січ мала господарство зокрема виробничі майстерні зброярню січові будівлі сорок куренів церкву (Швець Ю. В. З історії народу// Дивослово- 2006, № 11.)

Очікувана відповідь.
Я пропоную такий заголовок – «Становлення Кам'янської Січі».
1. Крім Запорозької Січі, була ще Кам'янська. 2. Значну роль у становленні Кам'янської Січі відіграв, окрім Костя Гордієнка, кошовий отаман Яків Богуш. 3. На відміну від багатьох козацьких отаманів, Кость Гордієнко був сподвижником Івана Мазепи. 4. Починаючи з весни 1709 року і кінчаючи літо 1711, ця Січ будувалася на мисі Стріла річки Кам'янки. 5. Багатьох дослідників цікавило господарство Кам'янської Січі, особливо металургійний комплекс. 6. Крім нього, Січ мала господарство, зокрема виробничі майстерні, зброярню, січові будівлі, сорок куренів, церкву.
  1. а) 1. Крім Запорозької Січі, була ще Кам'янська. 3. На відміну від багатьох козацьких отаманів, Кость Гордієнко бу сподвижником Івана Мазепи. 4. Починаючи з весни 1709 року і кінчаючи літо 1711, ця Січ будувалася на мисі Стріла річки Кам'янки. 6. Крім нього, Січ мала господарство, зокрема виробничі майстерні, зброярню, січові будівлі, сорок куренів, церкву.
  2. б) 2. Значну роль у становленні Кам'янської Січі відіграв, окрім Костя Гордієнка, кошовий отаман Яків Богуш. 6. Крім нього, Січ мала господарство, зокрема виробничі майстерні, зброярню, січові будівлі, сорок куренів, церкву
  3. в) 5. Багатьох дослідників цікавило господарство Кам'янської Січі, особливо металургійний комплекс.


(Домашнє завдання)
Виконати вправу 344 стр.255 
вивчити параграф 29

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Тема:"вставні слова,словосполучення, речення,вставлені конструкції. Тренувальні вправи

Тестові завдання для 8го класу.

27 березня урок з української мови для 8Б,8В класів