7 квітня 20р.урок з укр.мови для учнів 8 В класу
7 квітня 2020р.
Тема : Речення з відокремленими членами. Поняття про відокремлення. Відокремлені другорядні члени речення.
Мета: Дати учням поняття про відокремлення,з"ясувати, які члени речення можуть відокремлюватися;розвивати спостережливість,мислення,навички виразного читання речень з відокремленими членами речення. Виховувати любов до рідного краю.
Хід уроку. Робота над темою.
Вправа на спостереження.
- Порівняйте речення в обох колонках. У яких випадках підкреслені члени речення набувають більш відокремленого,самостійного значення?
(М.Руденко)
Задивляюсь у твої зіниці, Задивляюсь у твої голубі й
Голубі й тривожні,ніби рань. тривожні,ніби рань,зіниці.
(В.Симоненко)
*Більш відокремленого ,самостійного значення набувають підкреслені члени речення в 1й колонці. Вони виділяються інтонаційно,їхнє значення в реченні підкреслюється.
Робота з підручником: стр.238 параграф 27. Теоритичний матеріал.
- Відокремленими називаємо ті члени речення,які виділяються за змістом та інтонаційно;
- Вони виражають додаткове повідомлення або доповнюють основне твердження;
- Виділяються в усному мовленні паузою, на письмі-розділовими знаками;
- Видокремлюються тільки другорядні члени речення.
Коментоване письмо.
- Визначте ,чому в поданих реченнях другорядні члени відокремлюються (означення,додатки,обставини)
1. Незвичайний порядок слів у реченні:
Із самого малечку в словах рідної мови людина відкриває для себе світ життя,великий і чарівний.(Світ означуване слово (який?) великий і чарівний-відокремлене означення)
2. Додаткове значення з відтінком причини або протиставлення:
Знесилений нерівною боротьбою, Хмельницький на раді в Чигирині закликає прийняти підданство московського царя.(Хмельницький (який)-знесилений нерівно. боротьбою)
3. Дієприкметниковий чи дієприслівниковий зворот:
Однак молоде крило , очолюване Іваном Богуном , рішуче виступило проти такого акту.
(Крило(яке) очолюване Іваном Богуном-дієприкметниковий зворот, відокремлене означення)
1655 року Богун вписав ще одну героїчну сторінку в історію визвольної війни, керуючи обороною Умані (вписав яким способом? керуючи обороною Умані-дієприслівниковий зворот відокремлена обставина)
4. Мають уточнювальне значення:
Величезний простір ,(який?) аж під макітренські заплави,ошкірився чорними пеньками (відокремлене означення)
5. Поширюється словами: внаслідок,завдяки,всупереч,навипадок,особливо,відповідно до
За довгі роки поневолення України її сусідами , особливо Росією й Польщею,нашій культурі,духовності завдано тяжких ран (відокремлений додаток)
Д.З.
*Підручник стр.238-240 вправа № 317 (усно)
*впр.№ 318 ,319 (письмово) параграф 27 . Повторити другорядні члени речення, як вони виділяються на письмі, повторити прикладку параграф 8,9,10,11
Мета: Дати учням поняття про відокремлення,з"ясувати, які члени речення можуть відокремлюватися;розвивати спостережливість,мислення,навички виразного читання речень з відокремленими членами речення. Виховувати любов до рідного краю.
Хід уроку. Робота над темою.
Вправа на спостереження.
- Порівняйте речення в обох колонках. У яких випадках підкреслені члени речення набувають більш відокремленого,самостійного значення?
1. І солов"ї ,сполохані грозою, 2. І сполохані грозою солов"ї
Змовкають понад смутками трави. Змовкають понад смутками трави.(М.Руденко)
Задивляюсь у твої зіниці, Задивляюсь у твої голубі й
Голубі й тривожні,ніби рань. тривожні,ніби рань,зіниці.
(В.Симоненко)
*Більш відокремленого ,самостійного значення набувають підкреслені члени речення в 1й колонці. Вони виділяються інтонаційно,їхнє значення в реченні підкреслюється.
Робота з підручником: стр.238 параграф 27. Теоритичний матеріал.
- Відокремленими називаємо ті члени речення,які виділяються за змістом та інтонаційно;
- Вони виражають додаткове повідомлення або доповнюють основне твердження;
- Виділяються в усному мовленні паузою, на письмі-розділовими знаками;
- Видокремлюються тільки другорядні члени речення.
Коментоване письмо.
- Визначте ,чому в поданих реченнях другорядні члени відокремлюються (означення,додатки,обставини)
1. Незвичайний порядок слів у реченні:
Із самого малечку в словах рідної мови людина відкриває для себе світ життя,великий і чарівний.(Світ означуване слово (який?) великий і чарівний-відокремлене означення)
2. Додаткове значення з відтінком причини або протиставлення:
Знесилений нерівною боротьбою, Хмельницький на раді в Чигирині закликає прийняти підданство московського царя.(Хмельницький (який)-знесилений нерівно. боротьбою)
3. Дієприкметниковий чи дієприслівниковий зворот:
Однак молоде крило , очолюване Іваном Богуном , рішуче виступило проти такого акту.
(Крило(яке) очолюване Іваном Богуном-дієприкметниковий зворот, відокремлене означення)
1655 року Богун вписав ще одну героїчну сторінку в історію визвольної війни, керуючи обороною Умані (вписав яким способом? керуючи обороною Умані-дієприслівниковий зворот відокремлена обставина)
4. Мають уточнювальне значення:
Величезний простір ,(який?) аж під макітренські заплави,ошкірився чорними пеньками (відокремлене означення)
5. Поширюється словами: внаслідок,завдяки,всупереч,навипадок,особливо,відповідно до
За довгі роки поневолення України її сусідами , особливо Росією й Польщею,нашій культурі,духовності завдано тяжких ран (відокремлений додаток)
Д.З.
*Підручник стр.238-240 вправа № 317 (усно)
*впр.№ 318 ,319 (письмово) параграф 27 . Повторити другорядні члени речення, як вони виділяються на письмі, повторити прикладку параграф 8,9,10,11